ZAMKNIJ
Wpisz słowo, którego szukasz w polu poniżej, a następnie kliknij "szukaj".
Kategoria wpisu:

Podstawa programowa WdŻ (LO)

Autor: Tosia

Co to właściwie jest? To taka lista treści, które muszą zostać omówione oraz umiejętności, które mają zostać nabyte podczas nauki danego przedmiotu. Czyli to, co każdy_a nauczyciel_ka musi zrealizować na lekcjach. Podstawa programowa dotyczy etapu kształcenia czyli: klas 1-3 lub 4-8 szkół podstawowych, a potem szkół ponadpodstawowych. Ja omówię tu tę licealną.

Ale jest jeszcze coś takiego jak program nauczania, czyli sposób przekazania treści. To te punkciki z podstawy programowej ułożone w konkretny plan: co, kiedy i jak. Może tu być więcej niż w podstawie, ale nie może być mniej. Można korzystać z programu stworzonego przez wydawnictwo (tak jest najwygodniej, bo mamy gotowy program, podręcznik i materiały), przez kogoś innego albo przez siebie.

Do WdŻ jest tylko jeden podręcznik zatwierdzony przez Ministerstwo, ale z podręcznika w ogóle nie trzeba korzystać!

Nowa podstawa programowa do WdŻ wzbudzała swego czasu dużo kontrowersji, dlatego zachęcam Was do jej przejrzenia razem ze mną. Podkreśliłam na zielono te kawałki, które szczególnie mi się podobają, na czerwono te, które nie, a na pomarańczowo takie, które mogą być różnie interpretowane. Nie uda się oczywiście szczegółowo omówić każdego punktu.

Zalety to przede wszystkim zwracanie uwagi na podejmowanie samodzielnych decyzji i lepsze rozumienie siebie, świadome wchodzenie w małżeństwo (choć wolałabym tu "związek") i świadome rodzicielstwo, dużo wątków psychoedukacyjnych: relacje, przyjaźń, konflikty, emocje.

Wady wynikają z przyjętego światopoglądu: tradycyjnie rozumiana rodzina (heteroseksualne małżeństwo z dziećmi), czy konieczność oceny antykoncepcji pod kątem moralnym. Wolałabym też "współpracę między ludźmi" zamiast "współpracy płci".

Prawda jest taka, jak w każdym przedmiocie - większość zależy od nauczyciela. No a trochę od uczniów_ennic, bo trudniej przeprowadzić ciekawą lekcję jak wszyscy milczą albo siedzą w telefonach. Ale to, że zajęcia nie są oceniane i nie ma ich na żadnych egzaminach, daje więcej swobody i możliwości podążania za potrzebami uczestników_czek.

MOŻE CI SIĘ PODOBAĆ RÓWNIEŻ

Tu mnie znajdziesz:

crossmenu